Facebook: de onbetwiste leider

Facebook trekt maandelijks 3,51 miljard actieve gebruikers aan. Het is de referentie als het aankomt op sociale platform.
De focus ligt vooral op B2C.

Messenger, dat samen met Instagram en Whatsapp deel uitmaakt van de tools van Facebook (nu: META), trekt een groot publiek aan. Meer dan 1,3 miljard mensen gebruiken de instant messaging dienst. Meer dan 40 miljoen bedrijven gebruiken Messenger voor hun activiteiten.

Doelgroep

Facebook trekt veel gebruikers aan, wat betekent dat er veel verschillende soorten mensen actief zijn op het platform. Elke categorie van klanten is dus vertegenwoordigd. De gemiddelde leeftijd van de gebruikers schommelt tussen 25 en 34 jaar.

Ook al kunnen we een vergrijzing van de Facebookgemeenschap vaststellen, 49% van de dagelijkse gebruikers valt in de leeftijdscategorie 25-49 jaar. Wat de verdeling van mannen en vrouwen op Facebook betreft, is 43,6% van de gebruikers vrouw en 56,4% van de gebruikers man.

Doelstellingen

  • Een gemeenschap en loyaliteit opbouwen
  • Inhoud promoten (zoals blog artikelen)
  • producten en promotionele aanbiedingen adverteren
  • Communiceren over uw bedrijf en uw nieuws

Wanneer moet u posten op Facebook?

De dagen en uren van publicatie hangen sterk af van de branche waarin u actief bent.
Toch zijn er enkele belangrijke trends: posts die aan het begin en het einde van de week worden gedeeld, zoals op maandag, krijgen veel tractie, net als vrijdag, zaterdag en zondag.

Handige tools voor Facebook

  • Facebook Ads: met de eigen advertentietool van het sociale netwerk kunt u zich richten op precieze delen van de gebruikers. U kunt namelijk meerdere targetinggegevens gebruiken, zoals leeftijd, locatie, hobby’s, …
  • Marktplaats: laat online handelaars toe om met elkaar in contact te komen, van toepassing op B2B / B2C / C2C modellen
  • Facebook Insight: de profielbeheerders van uw bedrijf gaan deze tool gebruiken. Het laat je toe om je publiek te analyseren op verschillende statistieken zoals je bereik, likes, …
  • Facebook Pixel: analyse-instrument waarmee u de efficiĆ«ntie van uw retargeting-advertenties kunt meten
  • Facebook IQ: tool om de gedragingen van gebruikers te analyseren, die ook marketinginzichten geeft om uw strategie te ontwikkelen

Onze adviezen:

  • Geef voorrang aan visuele communicatie (video’s en afbeeldingen), die veel meer tractie krijgen dan geschreven content. Volgens Digimind, heeft de video de beste engagement rate (8,29% per post)
  • Probeer de reactie van je volgers te krijgen
  • Gebruik de betaalde tools van Facebook Ads om meer tractie te krijgen, aangezien het bereik van Facebook steeds lager wordt

 

Bron: https://www.ecommerce-nation.com/top-social-media-ecommerce/

Gerelateerde berichten

Log in

Maak een account aan

Wachtwoord vergeten

Log in

Maak een account aan

Wachtwoord vergeten